לאומיות: תופעה חברתית אידיאולוגית, גישה שלפיה
לכל עם זכות לקיים ממשל עצמי. לגישה זו יש קשר הדוק למדינת הלאום, והשאיפה העליונה
היא בדרך כלל קיומה של מדינה כהגשמתו של עקרון הזכות להגדרה עצמית.
הכחדה סימבולית: אחת הטכניקות הנפוצות להדרת קבוצות חלשות
ממוקדי הכוח והשיח היא הכחדה סימבולית – ייצוג מצומצם, מעוות ושלילי של קבוצות מסוימות
במדיה. מחיקת קיומה של אותה קבוצה כקבוצה בעלת זהות ייחודית הזכאית לשוויון. הייצוגים
בתקשורת מסמלים את הקיים במציאות, ולהפך, היעדרה של קבוצה מהתקשורת משמעה הכחדתה מהמרחב
הציבורי.
מגדר (GENDER):
מתייחס למיון באמצעות כלי התרבות בין מה ש"גברי" למה ש"נשי".
המושג מציין את ההיבטים התרבותיים, החברתיים והפסיכולוגיים שמבחינים בין גברים לנשים.
מושג המגדר מתייחס לטבעה התרבותי של מערכת היחסים בין נשים לגברים, כלומר לא המין הביולוגי
קובע את מעמדן של הנשים בחברה, אלא התרבות, תוך התייחסות לכמה מגבלות הנובעות מן המין.
בנוסף, דבר זה משקף את מעמדם הדומיננטי של הגברים לאורך כל ההיסטוריה, ואת האופן שבו
כפה המעמד הזה דרגות חופש על מעמד הנשים. הרבה מהתכונות המיוחסות לנשים אינן אלא הדבקה
מכוונת שנועדה לפקח עליהן ולמנוע מהן השתתפות בערכאות המרכזיות של החברה ובהחלטותיה
(גלילי, לידור ובן פורת, 2009).
מין (SEX): מושג המתייחס לתכונות הביולוגיות המבחינות
בין נקבות לזכרים, להבדלים הנראים לעין, במיוחד באיברי המין והרבייה. המושג מין מתייחס
גם להבדלים נוספים, כמו מבנה הגוף, פיזיולוגיה, כוח ושרירים, יכולת אירובית וכו'. הבדלים
אלו יכולים להסביר את היתרונות שיש לגברים בענפי ספורט שונים – ריצה קפיצה וכו'.
גישת השימושים והסיפוקים: צרכני התקשורת הם קהל פעיל שמנסה לספק
צרכים פסיכו-חברתיים באמצעות חשיפה סלקטיבית לאמצעי תקשורת ההמונים ותוכניהם. הגישה
מבוססת על התיאוריה המבנית-תפקודית. כל אמצעי תקשורת מתמחה בסיפוק סוגים מסוימים של
צרכים. להרחבה: תרבות הפנאי בישראל: תמורות בדפוסי הפעילות התרבותית 1970-1990:
כ"ץ וגורביץ. (האוניברסיטה הפתוחה 2000).
אירוע מדיה: שידורים חיים של אירועים גדולים, שהופכים
המוני פרטים אינדיווידואליים השייכים לרבדים שונים לקהילה אחת ומרתקים אותם לשידור
עצמו. אלו אירועים טקסיים שתוכננו מראש וזכו לפרסום רב. אירועים אלו משודרים לכל העולם
באמצעות טכנולוגיות התקשורת. להרחבה: כ"ץ, א' ודיין, ד' (1995). אירועים של אמצעי
תקשורת: על חוויית "לא להיות שם". בתוך ד' כספי (עורך), תקשורת המונים
זרמים ואסכולות מחקר(עמ' 141-132). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה