● סאטירה: טכניקה ספרותית ואמנותית
שמטרתה לשים ללעג גורם מסוים, כגון אמונה, התנהגות או מפלגה, לרוב במטרה לגרום או
למנוע שינוי. הסאטירה היוותה מאז ומתמיד אמצעי רטורי למתיחת ביקורת, ושימשה כבר
באלף השני לפני הספירה, במחזאות בתקופת יוון העתיקה. אמצעים אמנותיים אחרים המשמשים להבעת הביקורת הם: הומור, אירוניה, ציניות, סרקזם וחיקוי.
ü מאפייני הסאטירה (ההומור בסאטירה והשפעותיו): לסאטירה השפעה ניכרת בבניית תדמית המנהיגים.
הייחוד בהומור פוליטי ובסאטירה הוא השילוב בין סוגיות חברתיות ופוליטיות אקטואליות
מרכזיות ובין הומור. קהל הצופים בתכניות בידור הוא רב מאשר קהל הצופים בחדשות. מידע
נרחב בתחומי הפוליטיקה יגיע לידי הצופה משתי הזירות, והמרחק ביניהן מיטשטש.
הסאטירה אינה מחויבת לאובייקטיביות או להיגיון פוליטי, ואינה מחויבת לספק לפוליטיקאים
אפשרות תגובה. לדוגמה: התכנית "ארץ נהדרת".
● פוליסמיות: ריבוי משמעויות. לכל טקסט כתוב או חזותי יש פוטנציאל של ריבוי משמעויות,
והקהלים החשופים לו יכולים לפענח אותו במגוון דרכים, וכן לייחס לו או
"לקרוא" בו משמעויות שונות. כדי להשיג רמה גבוהה של פופולרית ולהגיע
למגוון של צופים, הטלוויזיה מאמצת טקסט פתוח, המאפשר ריבוי משמעויות.
●
רמות פתיחות של טקסט: טקסט סגור וטקסט
פתוח
ü טקסט סגור (מונולוגי): מסר המיועד לקבוצה
מסוימת ואינו נתון לפרשנויות. טקסט סגור מאפשר פחות סוגי קריאה, ופרשנות אחת למסר. ככל שהמסר סגור יותר, כך יותר
נמענים יבינו את כוונת המוען בדרך מסוימת.
ü טקסט פתוח (דיאלוגי): מכוון לקבוצה גדולה
של צופים, נתון לפרשנויות שונות ומגוונות של הנמענים ומאפשר סוגי קריאה רבים.
הטלוויזיה משתמשת בטקסטים פתוחים כדי לאפשר לעצמה פופולרית שיא, ולהגיע למגוון רחב
ככל האפשר של צופים שיצפו בתכנית. הטקסט הפתוח מאפשר למבחר רחב יותר של קבוצות
תרבותיות לפרש את המסר בהתאם לצורכי הזהויות הייחודיות להן.
● מֶם (meme): המונח "מֶם" (meme) מקושר בימינו בעיקר לתכנים המופצים באינטרנט. ממים הם המקבילה של
גֶנים בתחום התרבותי (דוקינס 1976). הם מהווים יחידות של הפצת תרבות או רעיון, העוברות
מאדם לאדם מתוך חיקוי. המם יכול להיות ביטוי, אופנה, מוזיקה ועוד, והוא נקלט אצל צרכני
התקשורת, והם מביעים אותו כל אחד בדרכו: שילוב הביטוי בשיחה, בחירת בגדים לפי
האופנה ועוד, וכך חושפים את המם בפני אחרים הממשיכים את ההפצה. ממים מתפקדים כמשכפלים,
המפיצים מידע בתהליך של מיון ובחירה. הממים האינטרנטיים כוללים לעתים קרובות תכנים
הומוריסטיים וקלילים, תמונות, סרטונים קצרים או ביטויים הזוכים להפצה ולחיקוי. עם
זאת, יש ממים המאופיינים בנימה רצינית.
● תוכן/פריט ויראלי: פריט המופץ בזמן קצר למשתמשים רבים המשתייכים
לרשתות חברתיות שונות. הפריט הוויראלי, לדוגמה סרטון או תמונה, מופץ בלי שינוי,
והתפקיד שממלאים המשתמשים הוא העברה בלבד.
● תוכן מימטי: תהליך שכתוב, או יצירה מחדש, של פריט ויראלי. המשתמשים המעבירים את הפריט
הוויראלי מוסיפים לו משמעויות על ידי שינוי תכנים הקשורים לפריט, אך מתוך שימור צורתו
הכללית. לדוגמה, הוספת כיתוב הומוריסטי לתמונה או החלפת פס הקול בסרטון. בדרך זו,
למקור ראשוני אחד מתקבל מגוון רחב של גרסאות, ובכל גרסה מוסיפים משתמשים שונים
אמירה משלהם – הומוריסטית, ביקורתית, אישית ועוד. לדוגמה, תמונה זהה שמופצת במגוון
רחב של כיתובים משעשעים, או סרטון שזוכה למבחר גרסאות של שחזורים סאטיריים וחיקויים
של המתרחש בסרטון, המועלים לרשת על ידי משתמשים שונים ברחבי העולם. החלוקה בין
מימטי לוויראלי אינה מוחלטת, ולעתים קרובות תהליך ההפצה יתחיל כוויראלי, ורק לאחר
מכן יתחילו משתמשים ליצור לו גרסאות שונות ולשלב לתוכו את רעיונותיהם, ממד שיהפוך
את התוכן המופץ למימטי.
התיאוריות המרכזיות בחקר ההומור
ü תיאוריית העליונות: אדם, או קבוצה חברתית,
שואפים מטיבם לחוש עליונות באמצעות הנמכת האחר. לדוגמה, בדיחות ומערכונים על עדות.
בני אדם מטיבם נוטים לשים ללעג את מגרעותיהם של אחרים, ובעיקר את בורותם של
המוחלשים יחסית.
ü תיאוריית ההרפיה: ההומור מהווה דרך קבילה לביטוי רעיונות שנויים במחלוקת, רגישים או מורכבים,
שהחברה אינה מוכנה לקבל בדרכים אחרות. הומור מאפשר לבטא רעיונות אלה בעקיפין. לדוגמה,
הצגה או דיון על מיניות בדרך הומוריסטית. לפי תיאוריה זו, תפקידו העיקרי של הצחוק הוא
הפחתת המתח ושחרור אנרגיה. ההומור מהווה דרך מקובלת מבחינה חברתית לביטוי של תאווה
ותוקפנות שהחברה אוסרת, לעתים בעקיפין ולא בדרך ישירה.
ü תיאוריית אי-ההלימה: אי-התאמה של שני מישורים או שדות השונים זה מזה. ההומור
מתקיים כשמובאים יחד שני רעיונות, מושגים או מצבים שאינם תואמים זה את זה, או אף מנוגדים
זה לזה. לדוגמה, חתול מְדבר. המפגש הקוגניטיבי המפתיע הוא הגורם לצחוק. תיאוריית
אי-ההלימה מתמקדת בטקסטים הקומיים עצמם, ולאו דווקא במוענים או בנמענים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה